Mitä on CrossFit?

CrossFit on monipuolinen voima- ja kunto-ohjelma, joka on levinnyt ensin urheilijoiden, poliisien, palomiesten  ja ammattisotilaiden keskuudessa.  CrossFit harjoitukset ovat toiminnallisia, vaihtelevia, intensiivisiä ja täysin omalle tasolle sovitettavissa. Harjoitukset skaalataan vastusta ja intensiteettiä muuttaen tehden siitä täydellisen ohjelman jokaiselle treenihistoriasta tai iästä riippumatta.

Toiminnallisuus

Sen sijaan, että harjoitetaan yksittäisiä lihaksia, CrossFit harjoittaa liikkeitä ja liikkumista. Harjoittelussa korostetaan ihmisen luonnollisia liikeratoja. Esineen nostaminen maasta (maastaveto) tai tuolille istuminen (kyykky) ovat arkisia esimerkkejä toiminnallisesta harjoittelusta ja niitä tulee vahvistaa läpi elämän. Isovanhempiemme tarpeet eivät poikkea huippu-urheilijan tarpeista: molemmat tarvitsevat toimivaa monipuolista harjoittelua.

Tavoitteena on kehittää fyysisen kunnon eri osa-alueita, olipa kysymys perusteiden opettelusta tai jo valmiiksi hyvän kunnon huipputasolle nostamisesta. Tähtäin on siinä, että harjoittelu tekee sinusta terveen, vahvan ja hyväkuntoisen.  Tehokkaat toimivat harjoitukset takaavat varman ja nopean kehityksen. Harjoitukset vaihtelevat päivittäin, joten et varmasti pääse kyllästymään.

Jos tavoitteenasi ei ole menestyä yksittäisessä urheilulajissa, vaan haluat pitää itsesi valmiina kaikkiin elämän ja arjen asettamiin haasteisiin, harjoittelussa tulee huomioida kaikki fyysisen suorituskyvyn kymmenen osa-aluetta:

  1. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyys
  2. Lihaksiston kestävyys
  3. Maksimivoima
  4. Notkeus & liikkuvuus
  5. Nopeusvoima
  6. Nopeus
  7. Koordinaatio
  8. Ketteryys
  9. Tasapaino
  10. Tarkkuus

Huippukuntoon sadalla sanalla!

Syö joka päivä reilusti kasviksia ja lihaa, pähkinöitä ja siemeniä, jokunen hedelmä,vain hieman tärkkelystä, EI sokeria. Pidä syömäsi määrät liikuntaa, mutta ei rasvakudosta tukevina. Opettele ja harjoittele tärkeitä nostoja; maastaveto, jalkakyykyt, punnerrukset, rinnallevedot  ja työnnöt,  sekä tempaus. Hallitse samalla voimistelun alkeet; leuanvedot, dipit, voimavedot, köyttä pitkin kiipeäminen, etunojapunnerrus, istumaannousut, käsilläseisonta ja –kävely, pyörähdykset, voltit ja pidot. Juokse, souda, ui, pyöräile kovaa ja nopeasti. Sekoita näitä elementtejä viitenä tai kuutena päivänä viikossa erilaisiksi yhdistelmiksi ja sarjoiksi, pidä vain mielikuvitus rajoittajana. Rutiinit ovat vihollisesi.  Pidä harjoitukset lyhyinä ja tehokkaina. Opettele ja harrasta säännöllisesti uusia lajeja!

Osoite
Puinnintie 16, 28360 Pori
Puhelinnumero
040 0169266
Aukioloajat
06-22