CrossFit-sanasto

Air squat: Kyykky kehonpainolla/ilman painoja – videoAMRAP: As many rounds as possible, tee määritetyssä ajassa niin monta kierrosta kuin mahdollista.
Back squat: Takakyykky – video
Benchmark-wod: Yksi kuuluisimmista CrossFit -benchmark-treeneistä on varmasti kiistatta Fran, jossa tehdään leuanvetoja ja thrustereita 21-15-9 -metodilla. “Benchmarkkien” avulla voit mm. seurata kehitystäsi ajan kuluessa ja verrata omaa tasoasi muihin urheilijoihin. Lisää tietoa benchmark-treeneistä ja Hero-wodeista.
Burpee: Yleisliike – video
Burgener warm up: Painonnostovalmentaja Mike Burgenerin lanseeraama lämmittely painonnostoon –tempaukseen ja työntöön omansa – video
CFT: CrossFit Total, suoritustasoa mittaava liikeyhdistelmä (kolmesta määrätystä liikkeestä haetaan päivän maksimi tietyn ajan sisällä).
Chipper: Chipper-harjoitus sisältää useita erilaisia tehtäviä ja se tehdään kerran läpi mahdollisimman nopeasti aikaa vastaan. Tehtävät tehdään annetussa järjestyksessä ennen kuin siirrytään seuraavaan.
C&J: Clean and jerk, rinnalleveto ja ylöstyöntö.
Clean: Rinnalleveto – video
Deadlift: Maastaveto – video
DU: Double under, tuplanaruhyppy – video
EMOM: Every minute on the minute, jokaisella alkavalla minuutilla tehdään määritetty tehtävä(t) ja loppuaika kuluvasta minuutista lepoa.
Front squat: Etukyykky – video
For time: Tehdään määrätyt liikkeet aikaa vastaan mahdollisimman nopeasti
For load: Haetaan päivän maksimipainoja määrätyille liikkeelle ja toistoille.
For quality: Keskitytään liikkeen puhtaaseen tekniseen suoritukseen ilman aikapainetta.
Games: The CrossFit Games on vuoden tärkein kilpailu, jossa etsitään maailman kovakuntoisimpia miehiä ja naisia, tiimejä, mastereita ja junnuja. Kilpailun voittajat kruunataan tittelillä The Fittest on Earth. Ennen USA:ssa järjestettävää päätapahtumaa edeltävät Open- ja Regionals-vaiheet. Täältä voit seurata miten CF-kisat maailmalla etenevät.
GHD: Glute-ham developer, ghd-penkki – video
Good morning: Hyvää huomenta -liike.
Snatch: Tempaus – video
Halting snatch deadlift: Maastaveto tempausotteella ja pidolla.
Hang power clean: Raaka rinnalleveto riipusta.
Hang power snatch: Raakatempaus riipusta.
Hang snatch: Tempaus riipusta.
Heaving snatch balance: Tempauksen allemeno kyykyllä.
HSPU: Handstand push-up, käsilläseisontapunnerrus – video
Jerk: Ylöstyöntö – video
Journal: Mainsiten Journalista löytyy myös lähes pohjaton CF-kirjasto artikkeleita. Jos haluat laajentaa CrossFit-tietämystäsi, loggaa itsesi sisälle Journaliin.
KBS: Kettlebell swing, kahvakuulaheilautus – video
K2E: Knees to elbows, polvet kyynärpäihin leuanvetotangossa roikkuen.
Kipping pull-up: Kippileuka.
Mainsite: Kun puhutaan mainsitesta, sillä tarkoitetaan CrossFit-piireissä www.crossfit.com -sivuja. Sivuilta löytyy päivän treenin lisäksi paljon tietoa CrossFit:stä. Kannattaa tutustua!
MetCon: Metabolic conditioning workout, kiertoharjoittelu.
Mobility: Kehonhuolto. Katso siihen vinkkejä täältä.
MU: Muscle up, voimaveto – video
OHS: Overhead squat, (tempaus)valakyykky – video
Open Gym: Vapaata harjoittelua omaan tahtiin valmentajan ohjauksessa.
On Ramp: Alkeiskurssi.
Pistol Squat: Yhdenjalan kyykky – video
Power Clean: Raaka rinnalleveto.
Power Snatch: Raakatempaus.
Push Jerk: Raaka ylöstyöntö.
PR: Personal record, henkilökohtainen ennätys.
Press: Shoulder press, työntö olkapäiltä – video
Pull-up: Leuanveto – video
Push press: Vauhtipunnerrus – video
Push-up: Punnerrus – video
Rep: Repetition, toisto.
Ring dip: Rengasdippi – video
Ring row: Rengassoutu – video
RM: Repetition max, maksimipaino vaaditulla toistomäärällä (1RM, 2RM, 3RM…)
Row: Soutu – video
Ryhmätunti: Ryhmätunneilla/”wodissa” saat valmennusta ryhmässä. Yleensä ryhmätunti sisältää lämmittelyn, voima- tai taitoharjoituksen sekä aineenvaihduntaa kiihdyttävän “metcon-harjoituksen”. Saat henkilökohtaista valmennnusta ryhmän kannustamana. Jokainen ryhmätunti on erilainen ja ryhmän koostumus vaihtelee eritasoisista liikkujista. Vastukset skaalataan jokaiselle sopivaksi niin, että harjoitusvaikutus säilyy samana. Intensiteetti on on suhteellinen jokaiselle liikkujalle.
Rx’d: As prescribed. Harjoitus, joka on suoritettu määrätyillä painoilla ilman skaalausta.
SDHP: Sumo deadlift high pull, sumomaastaveto korkealle – video
Sit-up/ AbMat™ Sit-up: vatsalihasliike – video
Split Jerk: Ylöstyöntö saksiin.
Tabata: Intervalliharjoitus, jossa tehdään 8 kierrosta seuraavasti: 20 sekuntia töitä ja 10 sekuntia lepo.
T2B: Toes to bar, varpaat leuanvetotankoon leuanvetotangossa roikkuen – video
Thruster: Voimatyöntö – video
Wall ball: Seinäpalloheitto – video
Walking lunge: Askelkyykkykävely – video
WOD: Workout of the day eli päivän treeni.
21-15-9: Kolme sarjaa, joista ensimmäisessä tehdään kaikkia vaadittuja liikkeitä 21 toistoa, seuraavalla kierroksella 15 ja viimeisellä 9.

Osoite
Puinnintie 16, 28360 Pori
Puhelinnumero
040 0169266
Aukioloajat
06-22