Lyhyesti ravinnosta

LYHYESTI MUUTAMIA TÄRKEIMPIÄ ASIOITA RAVINTOON LIITTYEN

1. Puhdas oikea ruoka on kaiken perusta! Karsi prosessoidut ruuat minimiin: mieluummin ei siis mitään labeleitä. Suosi lähellä tuotettua, suomalaista ja luomua (ainakin niiden ruoka-aineiden osalta, joita käytät eniten). Osta kaupasta vihannesosastolta sesonkituotteita niin säästät rahaa ja nautit aina parhaimman makuisista kasviksista ja saat sitäkin kautta vaihtelua ruokapöytään. Tärkeys kohdalla 1 on kokonaisuuden kannalta on 80-90%.

2. Tarkoitus on NAUTTIA hyvästä mahdollisimman monipuolisesta ravinnosta ja löytää itselle toimiva, virtaa antava ruokavalio. Ei laskea kaloreita, tai harjoittaa dieettejä: kumpikaan niistä ei kestä arjen paineita ja kiirettä.

3. Sellaiset vitamiinit, mineraalit ja rasvahapot, joita ei omasta ruuasta saa tarpeeksi on tärkeä ottaa LAADUKKAAN lisäravinteen muodossa päivittäin. Hyvinvointisi kannalta nämä ovat tärkeämpiä asioita kuin esimerkiksi treenin jälkeinen palkkari: panostus sen mukainen.

4. Opettele syömään paremmin YKSI TAPA KERRALLAAN.

5. ”Syöt mitä ostat” eli tee oikeat valinnat jo kaupassa yksi parempi valinta kerrallaan.

6. Tunne itsesi! Olemme erilaisia, mikä toimii toisella ei toimi välttämättä sinulla. Diesel-auto ei toimi bensiinillä.

7. Älä kompastu ns. superfoodeihin eli keskity alkuun puhtaan oikean ruuan syömiseen. Kun perusruokavalio alkaa olemaan kohdillaan superfoodit ovat oiva lisä ruokavalioon monipuolisuutta tuomaan, mutta maalaisjärki mukaan: tuore suomalainen mustikka tai tyrnimarja voittaa kaukaa tuodun kuivatun gojimarjan. Muista, että superfoodeista saamasi hyöty on jäävuoren huippu (5-10% kun ruokavalio muuten jo hyvin koostettu).

8. Kerran viikossa on hyvä palkita itsensä (cheat day/reward day) ja silloin on varaa tehdä valintoja oman itsellä parhaiten toimivan normaalin ruokavalion ulkopuolelta. Käydä vaikka pitsalla, syödä mehevä korvapuusti tai ottaa vähän alkomahoolia.

9. Olemme jokainen yksilöitä, joten yhtä oikeaa ruokavaliota ei ole. On kuitenkin monta hyvää nyrkkisääntöä, jotka toimivat (syö joka päivä VÄHINTÄÄN 500g kasviksia, syö tasaisesti proteiinia päivän mittaan, muista d-vitamiini ja omega3 lisät, älä syö sokeria/karsi minimiin).

Jos se mitä syöt, tekee sinut energiseksi ja hyvinvoivaksi, olet oikealla tiellä! Muista, että harva meistä pystyy muuttamaan ruokavalionsa optimaaliseksi kertaheitolla, joten ole armollinen ja kiitä itseäsi pienistäkin askeleista. Jos haluat testata mitkä ruoka-aineet sinulla toimii parhaiten, kokeile olla kuukausi ilman ja kokeile tällaisen jakson jälkeen uudelleen ko. ruoka-ainetta (mm. maito- ja viljatuotteiden kohdalla tällainen kannattaa toteuttaa).

Jos kärsit ummetuksesta tai ripulista, vatsavaivoista, väsymyksestä, unettomuudesta, turvotuksesta, päänsäryistä, sinulla on iho-ongelmia, jatkuvaa sairastelua/huono immuniteetti, treenit ei kulje, vatsa ei toimi jne. kannattaa miettiä millaisella polttoaineella täytät ”koneesi” ja pohdi voisiko paremmin syömällä parantaa omaa hyvinvointia. Yleensä meillä kaikilla on parannettavaa tavoissamme ja tiedämme sen hyvin itsekin: aloita ”pahimmasta” päästä.

Kannattaa ajatella, että uusien parempien tapojen myötä opit joka päivä koostamaan ateriasi paremmin ja tutustut myös sinulle tuntemattomiin ruoka-aineisiin. Älä siis mieti mitä kaikkea sinä et saa syödä tai mistä jäät ”paitsi” vaan mieti mitä kaikkea uutta pääset tämän ”tapa kerrallaan” -projektin aikana kokeilemaan ja maistamaan.

Kun kerran pääsee tuntemaan sen kokonaisvaltaisen hyvän olon ja virkeyden, jonka hyvin koostettu ravinto voi parhaimmillaan antaa tiedät, että kannatti (esimerkiksi kärvistellä sokerista irti). Vilpitön halumme on auttaa muita tekemään parempia valintoja, koska olemme itse huomanneet vuosien saatossa kuinka tärkeää se on ja kuinka iso vaikutus ruokavaliolla on jaksamisen kannalta arjen ja elämän haasteiden keskellä.

Osoite
Puinnintie 16, 28360 Pori
Puhelinnumero
0400 169 266
Aukioloajat
06-22